Pilliõpe arvutiga

Kui just peab…

Seekord tahaksin rääkida sellise loo, et elas kord ennemuistsel maal üks peen pillimees – pill oli, aga mängida ei osanud. Ta oli väga õnnetu. Kui ta oli nutnud suure järve, tuli järve äärde suvitama tore seltskond. Nad olid tulnud pillid kaasas aega veetma. Mees läks nende juurde ja küsis, kas keegi neist oskab ka tema pilli mängida. Üks noortest neidudest vaatas ta pilli, tõmbas korra näppudega üle keelte ja järveäärne hakkas helisema. Mehe silmad lõid särama ja ta hüüatas: “Näita, kuidas sa seda tegid!”. Neiul polnud selle vastu midagi. Ta näitas ette, siis proovis mees – ka tema käes hakkas pill mängima – mitte kohe nii ilusti, kui kaunil neiul, kuid siiski oli pilliheli hurmav. Neiu näitas ja selgitas, mis mees temast erinevalt oli teinud ja mees proovis uuesti – nüüd helises ka tema mäng üle järve. Nii oligi esimene pillitund antud koos tagasisidega. Mees ja neiu elavad õnnelikult koos kuni tänaseni, kui nad just surnud ei ole. Nad õpetavad rõõmuga, õpetavad lapsi, noori ja vanu pilli mängima ning nende kannatus ei katke kunagi…

Selline lugu juhtus ammu, kui inimestel oli veel aega ja kannatust – nii pilli õpetada kui õppida. Tänasel päeval on aga hoopis uued võimalused lisaks. Vaimustusin sel augustikuisel veebipõhise õppe konverentsil Kristo Käo poolt tutvustatud Matchmysound Beta pilliõppe keskkonnast. Loodan, et saan kunagi helges tulevikus hakata klaverit õppima sellisel salajasel moel, et mitte kuri klaveriõpetaja, vaid lahke arvuti ütleb mulle, et olen ülesandega hakkama saanud või näitab, kus valesti läks ja annab märku, et tuleb veel harjutada.

Kõige toredam oleks, kui üks  proff õpetaja teeb valmis tunniplaanid, harjutused, näidised ja annab tagasisidet. Usun, et mitte mina üksi vaid ka palju teisi, kel kunagi muusikakooli uks jäi mingil põhjusel avamata, aga veel vanas eas tahaks proovida muusikat luua või vähemalt oma lemmiklugu mängima õppida. Kui on head materjalid ja mugav enesekontrolli võimalus, siis on proovimiseni lihtsam jõuda. Lihtsam, kui leida koht, kus õppida, leida muusikakooli tunniplaaniga sobivaid aegu ja head õpetajat, kelle ees oma võhiklust ja kobakäpplust ei pea häbenema.

Aga asjast – praegu on olemas pilliõpetajatele tasuta proovimiseks, varsti väikse tasu eest, digitaalne pilliõppe harjutuste keskkond http://teachers.matchmysound.com/.

Õpetaja mängib ise loo sisse või laeb üles helifaili, näiteks klaveril, kitarril, flöödil, trompetil, oma häälega jne, ainult trummiõppele see keskkond ei sobi. Õpetaja saab loo parajaks lõigata (crop’ida, algusest ja lõpust vaikuse eemaldada), anda loole nime, määrata tempo ja heli täpsuse, mitu korda saab harjutust teha, lisada üldise kommentaari, pildi või .pdf faili. Vt juhendit https://www.youtube.com/watch?v=Bl6PaPUt018#t=28

Õpetaja saab õpilasi lisada nende e-posti aadressiga. Anda talle uue ülesande valides varasemate või luues uue ülesande. Õpilane on alguses nimekirjas nähtav e-posti aadressiga, kui ta on kutset aktsepteerinud, asendub e-posti aadress õpilase nimega. Klikates õpilase nimel on näha talle antud harjutused. Juhendid õpilase lisamine https://www.youtube.com/watch?v=b-yUsOzqLNo ja uue harjutuse lisamine: https://www.youtube.com/watch?v=Bl6PaPUt018.

Õpilase harjutuse salvestus on õpetajale nähtav alles siis, kui on täidetud õpetaja poolt ette antud eesmärgi protsent.

Matchmysound keskkond võimaldab pilliõppe veebikursustele, näit blogisse, vistutada harjutuste mooduli ja kõik toimib nii nagu kinnises keskkonnaski vahega, et tagasisidet saab õppija reaal-ajas kohe. See ongi see, millele ma mõne aja pärast oma klaveriõpingutega lootma jään. Juhend: http://youtu.be/F7DFR-wOpnM

Väike tagasilöök on mul selle keskkonnaga ka – kui lootsin, et õnnestub oma lapse pilliõpe kontrolli alla saada. Kuna ma ise ei ole pilli õppinud, siis võib ta mulle kodutööde osas üsna suurt mulli ajada. Ta teeb seda suurima mõnuga. Pilli on hea mängida siis, kui lugu lõpuks selge, aga seni – oo õudust! Seega lootsin, et arvutisse sisse mängides tekib lapsel hasart ja pilliõpetaja tunneb sama suurt vaimustust, kui mina, aga seda ei juhtunud. Õpetaja pelgab, et seetõttu jääb õpilastel pillimängus muusikaga tekkiv eriline side hoopis saamata, sest arvutid haaravad nad endasse, harjutamine muutub mehaaniliseks ja õpilane ei kuula enam ise, mida mängib, vaid jälgib ainult tulemust, mida “arvuti” nõuab. Eks see kõik lisab õpetajale tööd juurde. Kindlasti peaks olema õpetajal, kes ise ei ole arvuti inimene, abiks haridustehnoloog, kes tema asemel vajutab salvesta nuppu, lõikab ja kirjeldab, lisab õpilased ja kontrollib, kuidas kodused harjutused on tehtud. Motiveeritud ja huvitatud peavad olema kõik osapooled – kõigepealt õpetaja, õpilane ja muidugi ka muusikkooli juhtkond.

Sellise pilliõppe kodutööde arvutikontrolli jaoks ei ole vaja muid vahendeid kui kõlaritega arvutit, praegu soovitavalt Google Chrome veebilehitsejat, enam-vähem head mikrofoni ja tahtmist.

Rohkem infot saab lepingust (hinnad, autoriõigused jm), blogist http://blog.strumprofessor.com/tag/matchmysound/ ja projekti vedajatelt.

Väike lisapala ka: selle materjaliga seoses jäi mulle silma ka kitarriõppe mäng http://strumprofessor.com/, mille kohta oleks hea kuulda mõne kitarri harjutaja kommentaare. Mulle tundus see igatahes põnev – püüda kinni õigeid noote, vaja on vaid lubada arvuti mikrofoni kasutada, et mäng su mängu kuuleks. Tutvustav video https://www.youtube.com/watch?v=AqsZaDXcGuA.

Rubriigid: IFI7062 HT taristuseminar 2011/2014, sildid: . Salvesta püsiviide oma järjehoidjasse.

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s